چتری حمایتی
نوشته شده توسط : swot

كمیته امداد امام خمینی(ره)، همزمان با آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در 14 اسفند 1357 با حكم امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در ایران آغاز به كار كرد. این روز درحقیقت تاسیس رسمی این نهاد مردمی بود چرا كه شكل گیری غیر رسمی این نهاد به سال های قبل از پیروزی انقلاب یعنی سال 1342 باز می گردد در آن روزها با توجه به اینكه انقلابیون زیادی در زندان های رژیم پهلوی به سر می بردند، امام تعدادی از یاران خویش را مامور رسیدگی به‌ خـانواده زندانیـان سیاسی و مبارزین كرده بود.

اقدامات حمایتی این افراد در زمان اوج ‎گیری انقلاب اسلامی یعنی سال های 1356 و 1357 كه مبارزات امت مسلمان سرعت و وسعت بیشتری یافته و اعتصاب ها همه جا را فرا گرفته بود‌، سیر صعودی یافت.

با پیروزی انقـلاب شكوهمند اسلامی و آغـاز فعالیت مجـدد بخش های اداری، اقتصادی و فرهنگی كشور، لـزوم حـمایت از نیازمندان در صـدر برنامه‎های نظام قرار گرفت و كمیته امداد امام‌ برای مدت نامحدود، به منظور تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و در جهت حمایت محرومان و مستضعفان و خودكفا كردن آنان‌، شكل گرفت.

كمیته امداد، به عنوان نهادی انقلابی، از نوع مؤسسات غیرانتفاعی و عام المنفعه به حساب می آید كه مركز اصلی آن در تهران است و در تمامی نقاط ایران اعم از شهرها و روستاها و حتی خارج از كشور نیزشعب خاص خود را دارد.

شورای مركزی این نهاد مسئولیت كل كارها و امور را برعهده دارد و پس از رحلت امام خمینی(ره) تحت نظر مستقیم مقام معظم رهبری قرار دارد.

از فعالیت های كمیته امداد امام می توان به، ارائه خدمات فرهنگی كه شامل فراهم آوردن تسهیلات و امكانات لازم برای ادامه تحصیل دانشجویان، طلاب و دانش آموزان تحت پوشش این نهاد، یافتن محرومان و امداد به آنها در حدّ ضرورت، برای رفع محرومیت آنان، از طریق اعطای وام و ایجاد كار مناسب، اقدام در جهت رفع درد و رنج خانواده های نیازمند در مناطق مختلف كشور از طریق معالجه و كمك های آموزشی، درمانی و مالی و آمادگی نسبی برای جبران نارسایی هایی كه در مناطق مختلف كشور، در مقابله با مشكلات و حوادث وجود دارد، اشاره كرد.

با توجه به اینكه امام خمینی (ره) توجه ویژه ای به محرومان داشتند، درباره یاری به محرومان چنین می فرمودند: 'همین محرومین به مملكت خدمت كردند و قیام كردند و با دست همین طبقه این نهضت به این جا رسیده. این یك مطلبی است برای ما و برای هیچ كس پوشیده نیست كه آن طبقه ای كه این نهضت را به ثمر رساندند، آن طبقه محروم، از زن و مرد بود. این هایی كه در خیابان ها ریختند و با صدای اللّه اكبر و با مشت فشرده و با ایمان، اعتنا به قدرت های شیطانی نكردند، همین زن های محترم و مردهای عزیز محترم بودند كه از طبقه محروم در آن رژیم بودند. این ها هستند كه از این به بعد باز تكلیف دارند، یعنی همه تكلیف داریم'.

مقام معظم رهبری نیز در دیدار با مسؤولین كمیته امداد امام (ره)، امدادرسانی به نیازمندان را وظیفه اصلی و مهم كمیته امداد توصیف كردند و فرمودند: 'الآن مسأله فقر زدایی در كشور مطرح است؛ من از اینكه این قضیه مطرح شده است، خوشحالم. البته این كارهایی كه شده است، خیلی كمتر از آن است كه انسان با تمسك به آن ها بتواند بگوید كه ما فقر زدایی خواهیم كرد، یافقر زدایی خواهد شد. نه، فقر زدایی اساس مستحكم تری لازم دارد؛ امّا این كارها نیز بسیار مغتنم است...در اینجا كمیته امداد، نقش كشوریِ بزرگی پیدا خواهد كرد. اصلاً هدف همین مبارزه ای كه چند سال است ادامه دارد، اینهاست. ما می خواهیم گرسنه نباشد. ما می خواهیم كسی از گرسنگی رنج نبرد.'

كمیته امداد امام خمینی(ره) از بدو تاسیس تاكنون خدمات ارزنده ای را به محرومان جامعه كرده و بستر ساز خدمات فراوانی به این قشر ضعیف شده است. این نهاد فعال و انقلابی كه با ایده و درایت معمار كبیر انقلاب شكل گرفت، توانسته است از آغاز كار تاكنون، گام های موثری را در مسیر محرومیت زدایی در جامعه بردارد.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: اروپا ,
:: بازدید از این مطلب : 477
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: